به پیشنهاد مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و پیرو تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری در رابطه با برگزاری کارگاه تخصصی مشاوران در موضوع ( پیشگیری از ایدز در محیطهای دانشگاهی )، مرکز مشاوره دانشجویی مؤسسه خاوران اقدام به ثبتنام از مسئولین مراکز مشاوره مؤسسات غیرانتفاعی غیردولتی استان خراسان رضوی و برنامهریزی جهت اجرای آن نمود.
این کارگاه در روزهای 94/10/30 و 94/11/1 در دو نوبت صبح و عصر و در اتاق ریاست محترم مؤسسه با صرف نهار و پذیرایی تشکیل گردید. روز اول پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی، جناب آقای دکتر گلی معاونت محترم دانشجویی و فرهنگی، ضمن عرض خیر مقدم و ابلاغ پیام جناب آقای دکتر مباشری ریاست محترم مؤسسه، به معرفی این مرکز از بدو تأسیس تا کنون نسبت به راهاندازی و جذب دانشجو در انواع رشتههای فنی مهندسی مقاطع مختلف پرداختند و همچنین فعالیتهای حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی و برگزاری انواع سمپوزیومهای پیشرفت علوم و تکنولوژی (SASTech ) در داخل و خارج از کشور توسط این مؤسسه را توضیح دادند. سپس جناب آقای دکتر کارشکی ریاست محترم مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی ضمن تشکر از مسئولین محترم مؤسسه خاوران که در برگزاری این کارگاه نهایت همکاری را نمودهاند به بیان اهمیت و ضرورت آموزش پیشگیری از ایدز در محیطهای دانشگاهی پرداختند.
سرانجام جناب آقای دکتر نورآبادی مدرس کارگاه از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از اجرای یک پیشآزمون، به گسترش روزافزون بیماری اچ ای وی، به عنوان یکی از چالشهای بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی در پیشرفت و توسعه جوامع اشاره کرده و مدل آموزشی خود را برای تربیت مربی پیشگیری از بیماری ایدز به نام مدل جامع سیستماتیک آموزشی و ارتقاء سلامت (SHEP MODEL ) معرفی نمودند. در این مدل 4 تکنیک آموزشی و ارتباطی توضیح داده شد.
1 – جلب حمایت همه جانبه که در سطح کشور، مسئولین قوای سهگانه و مقامات کشوری و لشکری، و در محیط دانشگاه، رئیس و معاونین و مسئولین حراست و پشتیبانی و نماینده رهبری و ... هستند و حمایت آنها به منظور تغییر در سیاستهای عمومی جامعه و در محیطهای دانشگاهی است.
2 – بازاریابی اجتماعی: که کالای آن، رفتاری است که به بهبود ارتقای سلامت میانجامد و هزینه آن بهای خدماتی است نظیر برگزاری کارگاههای مختلف توانمندسازی مربیان، مدیریت استرس، کنترل رشد کودکان، تشویق به فعالیت جنسی ایمن که منافعی را در آینده به دنبال خواهد داشت.
3 – تشکیل کمپینها که همان گروههای مخاطب آموزش هستند مانند دانشجویان یک دانشگاه یا سربازان یک پادگان و یا... که مجموعهای از فعالیتهای سازمانیافته ارتباطی را انجام میدهند.
4 – بسیجهای اجتماعی که منظور درگیر کردن تمام بخشها و گروهها با امکانات موجود در جوامع با موضوعات و فعالیتهای سلامتی، و در محیطهای دانشجویی، بخشهای مختلف دانشگاه در قالب یک کار تیمی جهت ایجاد تغییرات در خود،کنار هم قرار داده میشوند.
در روز دوم هر کدام از شرکتکنندگان، محتوای آموزشی یکی از اسلایدهای مربی پیشگیری و کنترل HIV را به روشی که روز اول کارگاه آموخته بودند ارائه کردند. همچنین با تشکیل گروههای 4 نفری توانستند کارگاه تربیت مربی پیشگیری و کنترل ایدز را با انتخاب گروه هدف و تکنیک کاربردی در این گروه، اهداف اختصاصی آموزشی و بازاریابی اجتماعی برای آن و همچنین شیوه آموزشی و جدول زمانی فعالیتها را مشخص کنند. بعد از گزارش گروهها، پسآزمون برگزار گردید.
در حاشیه برگزاری کارگاه:
1 - جناب آقای دکتر حسینپور از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روز دوم به مدت یک ساعت در کارگاه حضور یافتند و ضمن ابراز خرسندی از اینکه وزارت علوم متولی برگزاری اینگونه کارگاهها شده است با نصب 2 عدد پوستر به معرفی مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته و از شرکتکنندگان تقاضا کردند که در آموزشهای خود به رفع تبعیض و رعب و وحشت بیمورد و کاهش انگ و بدنامی نسبت به مبتلایان بیماری ایدز در جامعه توجه داشته باشند.
2 – جناب آقای دکتر نورآبادی مدرس کشوری این کارگاه اعلام کردند که بعد از دانشگاههای دولتی، خاوران اولین مؤسسه غیرانتفاعی بود که کارگاه فوق را برگزار نمود و فکر نمیکردم که امکانات و نحوه برگزاری در این مؤسسه مانند دانشگاههای دولتی باشد.
3 – شرکت کنندگان از امکانات آموزشی و پذیرایی مؤسسه خاوران اظهار رضایت و تشکر فراوان نمودند.
4 – گزارشی از فعالیتهای مرکز مشاوره دانشجویی در قالب بروشور و فیلم و همچنین فعالیتهای امور فرهنگی و تربیتبدنی و معرفی برگزاری سمپوزیومهای مؤسسه خاوران بهصورت لوح فشرده در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
5 – شرکت کنندگان از مکان مرکز مشاوره دانشجویی مؤسسه خاوران بازدید کرده و از بنرها و پوسترهای تبلیغاتی و همچنین نشریات موجود در این اتاق به عنوان الگو عکس گرفتند.