پيام شماره 36 مركز مشاوره دانشجويي مؤسسه آموزش عالي خاوران – دي ماه 93

سلام دانشجوی عزیز:

در دی ماه هر سال چون به امتحانات نزدیک می‌شوید شاید نیاز داشته باشید که بدانید یرای موفقیت در امتحانات چه باید کرد؟ مرکز مشاوره دانشجویی سعی نموده پیام‌های مفیدی را در این رابطه تقدیم شما نماید و یادآوری می‌شود که علاوه بر پیام جدید، پیام شماره‌های 5 – 10 – 25 و 29 را هم مطالعه نمائید. در پیام جدید با یکی دیگر از تکنیک‌های مناسب یادگیری آشنا می‌شوید.

( چگونه مطالب را در حافظه نگهداریم)

 

یکی از روش‌ها و تکنیک‌های مناسب برای یادگیری بیشتر، توانایی حفظ مطالب در حافظه است. به حافظه سپردن یکی از مهمترین توانایی‌های انسان است. حافظه اساس و ابزار کار کسی است که به فعالیت‌های تحصیلی و ذهنی مشغول است. با این حال اشتباه نکنید، حافظه فقط نعمت خداداد یا استعداد فطری نیست، می‌توانید با استفاده از فنون و روش‌های خاص، حافظه خود را کارآمدتر و قوی‌تر کنید. در این‌جا با برخی از روش‌های تقویت حافظه آشنا می‌شوید

1 - خلاصه برداري كنيد.

مطالب مهم را روي برگه هايي به صورت منظم و با خط خوانا بنويسيد. اين  برگه ها را در جاي مناسبي بگذاريد كه به

خصوص هنگام امتحان بتوانيد آنها را به راحتي پيدا كنيد.

2 - مطالب را بفهميد.

طوطي وار مطالب را حفظ نكنيد چون به سرعت فرار ميكنند. بلكه سعي كنيد آنها را به درستي بفهميد.

3 - خوشه بندي كنيد.

سعي كنيد مطالب را به صورتي منطقي تقسيم بندي كنيد و مطالب شبيه يكديگر را درون خوشه هاي واحد قرار دهيد. مثلاً به جاي آن كه همة استا نها را به تنهايي به ياد آوريد، آنها را به خوشه هاي مختلف مثلا بر اساس آب و هوا يا منطقة جغرافيايي، دسته بندي كنيد. در اين صورت بهتر ميتوانيد آنها را به خاطر آوريد.

4 - از فنون ياديار استفاده كنيد:

*- فنون ياديار رو شهاي مختلفي هستند كه به وسيلة آنها ميتوان حافظه را تقويت كرد. مثلاً با چسباندن حروف اول    مجموعه اي از اسامي به يكديگر ميتوان واژه هاي اختصاري به دست آورد و از اين طريق ميتوان تمام اسامي آن مجموعه را به راحتي به ياد آورد.

*- يكي ديگر از اين رو شها تقطيع است. با استفاده از تقطيع ميتوانيد گنجايش حافظه خود را به نحو موثري افزايش دهيد. بدين منظور به جاي آن كه تعداد زيادي موضوع را حفظ كنيد، آنها را به دسته هاي كوچكتري تقسيم كنيد و به ياد بسپاريد. مثلاً به جاي آن كه عدد 233981756 را به خاطر بسپاريد كه عددي نه رقمي است، آن را به چند قسمت تقسيم کنید مانند 756 – 981 – 233 به این ترتیب راحت ‌تر از قبل می توانید 9رقم را بخاطر بیاورید .

*- روش ديگر استفاده از تصورات و تجسمات است. براي اين كه كلمة خاصي را به ذهن بسپاريد كه براي شما معناي چنداني ندارد، ميتوانيد قسمتهاي مختلف آن كلمه را به تصورات و تجسمات مختلف تبديل كنيد و بعد با به يادآوردن آن تجسمها بهتر ميتوانيد كلمه را به خاطر آوريد. مثلا اگر ميخواهيد اين موضوع را حفظ كنيد كه زايند ه رود از اصفهان ميگذرد، اين طور تجسم كنيد كه رودي از داخل شهري زيبا ميگذرد و هر چه بيشتر رد ميشود زايندگي بيشتري به بار ميآورد و همة پلها،    عمار تها و مانند آن بر اثر اين زايندگي حاصل شده اند.

5 - از خود سوال كنيد.

سعي كنيد سؤا لهايي مطرح كنيد و به آنها جواب بدهيد. هر چه اين كار را بيشتر تمرين كنيد حافظة بهتري خواهيد داشت.

6 - مطالب را با فاصله از يكديگر مطالعه كنيد.

يكي از دلايلي كه درس خواندن شب امتحان ارزش چنداني ندارد به اين دليل است كه مطالب بدون فاصله با يكديگر مطالعه ميشوند. اين كار باعث دشواري در به ياد سپردن مطلب بعدي ميشود. براي هر 45دقيقه مطالعه يك ربع استراحت كنيد. بعد از اين كه سه واحد مطالعه كرديد (سه 45 دقيقه و دو 15 دقيقه استراحت)، بهتر است نيم ساعت استراحت كنيد. گاهي اوقات از اين كه به خود استراحت داد ه ايد مضطرب ميشويد ولي تحقيق و پژوهشهاي دقيق نشان ميدهد كه بعد از مدتي فاصله  کارکردحافظه بهتر صورت ميگيرد و ميزان كارآيي شما بسيار بيشتر از زماني خواهد بود كه به صورت مستمر به مطالعه ميپردازيد.

 

7 - در صورت فراموشي يا اشكال در به ياد آوردن مطالب وحشت نكنيد.

اگر گاهي مطلب را فراموش كرديد وحشت نكنيد و به سرزنش خود نپردازيد. چون اين كار به حواسپرتي بيشتر منجر ميشود. سعي كنيد موضوع هاي مرتبط با موضوع از ياد رفته را به ياد آوريد. علاوه بر اين، سعي كنيد كه جاي مطلب فراموش شده را ببينيد. به خصوص در برگه هاي يادداشت برداري شده كه مختصرترند. سعي در ديدن مطلب فراموش شده، كمك بسياري به يادآوري آنها ميكند.

 

برگرفته ازنشریه شماره 137پیام مشاوردانشگاه تهران

 

 

 پيام شماره 36 مركز مشاوره دانشجويي مؤسسه آموزش عالي خاوران – دي ماه 93