پيام شماره 25مركز مشاوره دانشجويي مؤسسه آموزش عالي خاوران

سلام دوستان:

امتحانات به پايان رسيد و ترم جديد شروع شد. چنانچه در نتيجه امتحانات موفق شديد تبريك مي‌گوييم و اگر بعضي از دروس را افتاده‌ايد حتماً جبران مي‌كنيد و مي‌تواند سكوي پرشي براي موفقيت‌هاي آينده در آن دروس باشد. به ياد داشته باشيد كه زندگي داراي فراز و نشيب است و كسب موفقيت، دست‌يافتني. در ادامه مطالب اصول مطالعه( پيام شماره2) و مهارت برنامه‌ريزي درسي( پيام شماره10) و....... كه همه آنها از مهارت‌هاي تحصيلي به حساب مي‌آيند، اكنون به مهارت يادداشت‌برداري در كلاس مي‌پردازيم.

( مهارت‌هاي يادداشت‌برداري در كلاس)

بخش عمده‌اي از يادگيري در كلاس درس صورت مي‌گيرد اما فقط حضور فيزيكي كافي نيست بلكه بايد فرد حضور فعالي در كلاس داشته باشد. يادداشت‌برداري از مطالب استاد، فرد را از حالت غيرفعال خارج مي‌نمايد و در فهم مطالب بسيار كمك مي‌كند. يادداشت‌برداري‌هاي دقيق از مطالب درسي، اهميت بسيار دارد. حتي اگر يادداشت‌برداري براي تهيه جزوه نباشد، باز هم اهميت دارد زيرا به افزايش تمركز، توجه و دقت كمك مي‌كند يادداشت‌برداري جزء ضروري يادگيري و مطالعه كارآمد در دانشگاه است. براي يادداشت‌برداري به اين نكات توجه كنيد:

                                                                               

  1. عوامل مزاحم را از خود دور كنيد. صحبت‌كردن، خوردن، خنديدن و مسائلي از اين قبيل، يادداشت‌برداري شما را دچار اشكال مي‌كنند.
  2. بطور فعالانه در بحث و موضوع درس شركت كنيد، به سؤالات پاسخ دهيد و اگر پرسشي درباره موضوع برايتان طرح شد، آن‌را بپرسيد.
  3. براي يادداشت‌برداري از نمادها و علائم استفاده كنيد تا عقب نمانيد مثلاً به جاي دلار از نماد آن يعني$ استفاده كنيد يا به جاي مساوي از = و به‌جاي بزرگتر يا كوچكتر از > و < استفاده كنيد.                                                     
  4. يادداشت‌ها را در دفتري بزرگ نگهداري كنيد. تنها حسن دفترچه‌هاي كوچك در آساني حمل آنهاست. ولي براي هدف اصلي شما مناسب نيستند. دفتر بزرگ به شما امكان حاشيه‌نويسي مي‌دهد.
  5. هرگاه يك مطلب تمام شد كمي جاي خالي باقي بگذاريد تا در صورت لزوم در آينده، آن را با مطالب تكميل‌شده پر كنيد. هدف شما يادداشت‌برداري مفيد است و نه صرفاً نگهداري اوراق.
  6. كلمه به كلمه يادداشت‌برداري نكنيد. زيرا تمام مطالب اهميت يكسان ندارند. بيشتر وقت خود را صرف گوش‌دادن و يادداشت‌برداري از نكات مهم و مطالب اصلي كنيد. اگر با حداكثر سرعت يادداشت ‌برداريد، شنونده خوبي نخواهيد بود.  
  7. به صحبت‌هاي استاد خوب گوش دهيد و به مطالبي كه استاد بر روي آن تأكيد مي‌كند دقت كنيد. به دنبال عباراتي نظير«نكته مهم اين‌است كه......» يا «به‌طور خلاصه مي‌توان گفت كه......» براي يادداشت‌برداري باشيد
  8. به مطالبي كه استاد بر روي تخته مي‌نويسد توجه كرده و آن‌ها را يادداشت كنيد.                     
  1. توجه داشته باشيد اگر استاد مطلبي را چند مرتبه تكرار مي‌كند، احتمالاً آن مطلب، بسيار مهم است.
  2. هنگامي‌كه استاد مطلبي را توضيح مي‌دهد ابتدا گوش كنيد و سپس آن مطلب را به‌طور خلاصه بنويسيد.
  3. يادداشت‌هاي اصلي خود را به سرعت ولي خوانا بنويسيد تا براي خودتان قابل خواندن باشد، ولي هركجا كه توانستيد، از علائم اختصاري ابداعي خودتان استفاده كنيد.
  4. در كلاس در رديف‌هاي جلوتر بنشينيد، زيرا حواستان كمتر پرت مي‌شود و شنيدن، ديدن و توجه به مطالب مهم ساده‌تر مي‌شود.
  5. بلافاصله بعد از كلاس يادداشت‌هاي خود را مرور كنيد. در اين هنگام ذهن شما آمادگي بيشتري براي اين‌كار دارد. همچنين نكات مهم را مشخص كرده و نكات غير ضروري را حذف نمائيد و اگر مطلبي به نظرتان مي‌رسد به آنها اضافه كنيد.

 برگرفته از پيام مشاور شماره 136                                                             

 پيام شماره 25مركز مشاوره دانشجويي مؤسسه آموزش عالي خاوران