برگزاری دوکارگاه آموزشی

از آنجایی که هدف اصلی دانشگاهها پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد همراه با سلامت روانی کافی است تا بتواند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، نقش سازنده و مفید داشته باشد مرکز مشاوره و سلامت دانشجویی مؤسسه آموزش عالی خاوران در راستای وظایف خود مبنی بر جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت اساتید و کارکنان، بر آن شد تا به منظور ارتقای سطح دانش و بینش روانشناختی اساتید و کارکنان محترم و همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای روابط میان‌فردی سالم در مؤسسه، اقدام به تشکیل 2 کارگاه آموزشی در هفته دوم تیر ماه 95 با عناوین:    

 1 شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر با دانشجویان

2 شناخت تنش‌های روانی دانشجویان و شیوه مداخله مؤثر

نمود و به شرکت‌کنندگان در صورت حضور در هر دو کارگاه، گواهی پایان دوره اعطا نماید.

در کارگاه اول بیان شد که چون همزمان با ورود دانشجو به دانشگاه، نقش حمایتی خانواده کاهش می‌یابد اهمیت تعامل و رابطه استاد و دانشجو بیشتر می‌شود و نقش الگو گرایانه اساتید به عنوان یکی از منابع حمایتی از دانشجویان، خود را نشان می‌دهد.

اساتید و کارکنان باید در ارتباط با دانشجویان، ویژگی‌های ممتازی مانند محبت، احترام و جذب و پذیرش دانشجویان را داشته باشند و از مسائلی مانند مدرک‌گرایی و نمره‌گرایی و پیشداوری‌های کلیشه‌ای نسبت به دانشجو بپرهیزند. برای افزایش کیفیت رابطه استاد و دانشجو، راهکارهای زیر ارائه گردید:

( رفتار همراه با عدالت و انصاف با دانشجویان رفتار توأم با صداقت و رازداری تأکید بر فضای همکاری محور بجای رقابت محور تعیین زمان بصورت اجباری برای ایجاد ارتباط حضوری غیر درسی جهت بحث و گفتگو. )

در کارگاه دوم به علائم دانشجویان تحت استرس و آشفته اشاره گردید مانند: افت عملکرد تحصیلی، حضور نا منظم و غیبت‌های مداوم، خُلق غمگین و افسرده، خواب‌آلودگی مکرر در کلاس، تقاضای مداوم برای ارفاق، اضطراب و برانگیختگی و ..... سپس اصولی کلی برای مصاحبه و اجاع آنان به مرکز مشاوره و سلامت دانشجویی مؤسسه به شرح زیر بیان گردید:

در زمان و مکان مناسب مشاهدات خود را با دانشجو صریح بیان کرده و به او بگویید که نگران وی هستید برای پذیرش وجود مشکل، به او فشار وارد نکنید مسائل را طوری بیان کنید که نیاز به افشای منبع اطلاعات نباشد همچنین به منظور ابراز نگرانی برای دانشجو باید مهارت همدلی داشته باشید و مشکل وی را کم اهمیت جلوه ندهید به منظور کمک به دانشجو، نامبرده را به مرکز مشاوره و سلامت دانشجویی مؤسسه هدایت کرده و اگر نیاز باشد او را با خود به دفتر مشاوره همراهی نمائید.

آخرین و مهمترین اقدام این است که وضعیت دانشجو و اقداماتی را که در این رابطه انجام داده پیگیری نمائید.

 

 برگزاری دوکارگاه آموزشی